Aoraki Mount Cook 0 km - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu Aoraki Mount Cook 0 km - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu

Aoraki Mount Cook 0 km

Door: Kees en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie & Kees

16 November 2009 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Vanmorgen toen wij wakker werden, sneeuwde en waaide het erg hard.We hebben voor vanmorgen de “Glacier Explorers” excursie geboekt. Gelukkig ging deze door. Het kon wel eens erg koud worden en een paar handschoenen zou geen kwaad kunnen zei de gids.. Gauw nog een paar voor mij gekocht. Eerst een half uur met de bus dan nog 1,5 km lopen en dan zie je ineens de Tasman Glacier voor je. De kleur van de water heeft een krijtachtige kleur. Dat komt van het residu dat achterblijft bij het afschuren van de bodem door de gletsjer. Het residu noemen ze ook wel: Tasman Glacier Rock Flour . Doordat het ijs konstant in beweging is, blijft het water die typische kleur houden. Als de meren fel blauw zijn, staat het water redelijk stil en zakt het residu naar de bodem. Het meer is tot 200 meter diep, 10 km lang en 4 km breed. De gletsjer krimpt 300 meter per jaar. Wij zijn het meer op gegaan met een boot. De kou viel wel mee. Gelukkig maar want doordat wij een zwemvest aan moesten, kon ik niet bij mijn handschoenen. De boot vaarde vlak langs ijsschotsen en soms zo dicht bij dat we ze aan konden raken. Het water was aan de oppervlakte maar 2 graden. Dit is opnieuw een “must do” voor iedereen die hier komt. Bij terugkomst om streeks 13.00 uur eerst wat gegeten en gelijk daarna een wandeling gaan maken. Vanaf Aoraki Mt Cook zijn er tientallen wandelingen. Vanaf 30 minuten tot meerdaagse. Wij hebben er één gekozen van 2 uur naar Kea Point. De venijnige wind stond op de heenweg pal in ons gezicht en door de fijne hagel voelde dat aan als naalden. Ondanks dat hebben wij een voldaan gevoel. Helaas hebben wij geen tijd om er nog een paar te doen.

• 16 November 2009 - 07:24

Rene:

het zier er weer geweldig uit! foto 161109 CKB 18 vind ik mooi :)

• 16 November 2009 - 16:51

Wim En Marian:

Het ziet er weer schitterend uit.Wat dacht je Kees ik neem maar alvast een ijs klontje de whisky volgt.dit is natuurlijk een grapje.Ook de hartelijke groeten van Anton en Lies ze volgen jullie ook. liefs W en M