Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Kees en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie & Kees

26 December 2009 | Australië, Sydney

Vandaag zijn alle attracties en bezienswaardigheden weer open. We wilden het Operahuis weleens van binnen zien dus vanmorgen er heen gewandeld en een rondleiding geboekt. We kregen alle informatie hoe het Operahuis tot stand kwam. In 1955 is er een oproep gedaan, wereldwijd, aan architecten om plannen in te dienen voor het te bouwen Operahuis. De architect Jørn Utzon was de winnaar nadat zijn tekeningen uit de hoop van afgedankte tekeningen te voorschijn kwam. Het heeft 102 miljoen AUD gekost. ( begroot 7 miljoen ). De constructie is begonnen in 1959 en het is in 1973( geschat was 3 jaar) geopend door de Engelse Koningin. Jammer was dat we in de zalen zelf niet mochten fotograferen. Vooral de concertzaal was werkelijk schitterend. Het plafond was gemaakt van zacht hout ( naam vergeten) en is in golvende bogen gevormd. Net als geluid wat ook uit golven bestaat. Zelfs de stoelen waren geluidabsorberend zodat alleen het geluid van af het podium te horen is. Vanaf het Operahuis zijn we naar het Museum van hedendaagse kunst gegaan. Wat we daar van kunnen zeggen is: het is hedendaags. Er was één verdieping wat over de kleur wit ging. Er was een zaal met lego, alleen maar witte steentjes. Spelingen met licht en een zaal waarin je zelf wit leek te worden. Toen gewandeld door de Botanische Tuin via Woolloomooloo, een duur appartementencomplex met daktuin en jachthaven, naar Harry de Wheels. Een beroemde kraam voor vleespasteitjes. Er hangen foto’s van George Harrison, Billy Connely, Jerry Lewis en vele andere. Allemaal terwijl ze een pasteitje aan het eten zijn. Op de terug weg kwamen we langs het Gouverneurs huis, daar ook maar even de rondleiding geboekt en ook hier mochten binnen geen foto’s gemaakt worden. Het is nog volop in gebruik, alleen in de weekenden is het open voor publiek. Op de terugweg naar ons hotel liepen we door Pitt Street waar de grote warenhuizen zijn. Elk jaar op Boxing Day ( 2e Kerstdag) begint de uitverkoop. Het was een drukte van jewelste. De mensen stonden rijen dik te wachten om naar binnen te mogen. Het was een compleet gekkenhuis en het was vanochtend om 5 uur al begonnen. Het is inmiddels 4 uur en we lopen al vanaf half tien buiten. We zouden het deze keer rustig aan doen in Sydney maar voor je het weet loop je weer de hele dag. Trouwens het heeft beide Kerstdagen flink geregend. Iedereen hier is erg blij behalve wij. Volgens het nieuws is de regen het mooiste Kerstcadeau dat de Australiërs zich konden wensen.

• 26 December 2009 - 14:56

Rene:

weer mooie foto's
    1: waarom zit pa op foto 105 op zijn klokje te kijken?
    2: ach ja regen, wij nederlanders nemen alles mee op reis: drop, hagelslag, pindakaas en regen :D

• 26 December 2009 - 15:48

Arina:

Hi Corrie en Kees,

Heb weer even jullie verhalen bijgelezen. Op ons vakantieadres lag het internet er steeds uit. Voor ons weer hele herkenbare foto's, leuk om weer te zien. Wel een belevenis he met een watervliegtuig.

Jullie reis zit er weer bijna op en jullie kunnen terugkijken op een prachtige reis met een geweldig dagboek.

Geniet nog van de laatste dagen.

Groetjes Guus en Arina

• 26 December 2009 - 16:03

Wim En Marian:

Leuk gezicht die vleermuizen. Ben benieuwd hoeveel foto's jullie gemaakt hebben. Volgens ons maken jullie de reis van je leven. Liefs W en M