Woomera - Marla 617 km - Reisverslag uit Sydney, Australië van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu Woomera - Marla 617 km - Reisverslag uit Sydney, Australië van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu

Woomera - Marla 617 km

Door: Kees en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie & Kees

29 November 2009 | Australië, Sydney

Om een indruk te geven wat het betekent om richting de outback te rijden, hierbij het volgende:
Ruim een uur gereden en in geen velden of wegen wat te zien. Links van ons is alleen de horizon te zien met daar aan vooraf gaand een lege vlakte. Voor ons een rechte weg met aan het fictieve eind de horizon. Rechts van ons is ook alleen de horizon te zien met daar aan vooraf gaand een lege vlakte. In één uur waren er maar 3 tegenliggers. Wij hebben niemand ingehaald en niemand heeft ons ingehaald. We hebben alleen moeten stoppen voor een koe op de weg. Misschien geeft dit een idee hoe groots en wijds Australië is en wat ons zo fascineert. In de outback wordt de snelweg ook gebruikt als landingsstrip voor de vliegende dokters ( RFDS ). In Coober Pedy gestopt om een klein museum over de opaal mijnen te bezichtigen. De ingang is bovengronds maar het museum zelf is ondergronds. Veel woningen zijn ondergronds wegens de hitte. Er is 1 woning die te bezichtigen is. Jammer dat deze nu gesloten is omdat de bewoners wegens Kerst weg zijn. De omgeveing van Coober Pedy is net een maanlandschap. Overal zie je de afvalhopen van de opaal mijnen. Er staan borden bij dat je niet achteruit moet lopen wegens de onzichtbare schachten. Australië heeft op sommige plaatsen heel moderne publieke toiletten, zo ook in Coober Pedy. Je drukt op een knop en de deur schuift open. Eenmaal binnen druk je weer op een knop en de deur schuift dicht. Dan zegt een zachte stem dat de deur gesloten is en je 10 minuten de tijd hebt ( dan gaat de deur zeker weer open?) en dan gaat er een muziekje spelen. Op het moment dat je je handen onder de kraan houdt, spoelt de toilet automatisch door. Daarna gaat met een druk op de knop de deur weer open. Elke keer als ik deze toiletten gebruikt en de stem zegt dat ik 10 minuten de tijd heb, krijg ik de slappe lach. Na Coober Pedy zijn we doorgereden naar Marla waar we overnachten. Morgen komen we, als het goed is, in het echte Red Center ( Northern Territory) terecht.