Karasjok – Kamoyvaer 413 km - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu Karasjok – Kamoyvaer 413 km - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Corrie & Kees Bos - WaarBenJij.nu

Karasjok – Kamoyvaer 413 km

Door: Kees en Corrie

Blijf op de hoogte en volg Corrie & Kees

30 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Vanmorgen om 8 uur al gaan rijden. Spannend want we gaan vandaag naar de Noordkaap. Vanaf het plaatsje Lakselv rijden we langs de Porsangerfjord. Een schitterende weg met prachtige vergezichten. We hebben over 100 km bijna 2 uur gedaan. Het grootste gedeelte mag je maar 70 km p.u. alleen gaat dat meestal niet en dan waren er ook nog eens wegwerkzaamheden. Om op het eiland Magerøya te komen moesten we door de Noordkaaptunnel, 6870 meter lang. Daarna nog een tunnel naar Honningsvåg van 4440 meter lang. Eerst maar naar ons hotel gereden waar we te horen kregen dat het was volgeboekt. Ze hadden al een kamer voor ons geregeld in een ander hotel. Het is maar voor één nacht maar we gaan wel daar dineren. We krijgen de drankjes vrij en morgenavond krijgen we de mooiste kamer. Terug naar het nieuwe hotel en daarna de omgeving gaan verkennen. Eerst naar Gjesvær, een vissersplaatsje op een van de grillige uitlopers van het eiland. We zagen houten rekken waarvan we niet wisten waar ze voor dienden. We hadden er een discussie over. Kees zei dat het was om vis te drogen en ik dacht om rendierhuiden te drogen. Omdat we moesten tanken zijn we terug naar Honningsvåg gereden. Kees had gelijk. In Honningsvåg zagen we dezelfde rekken vol met gedroogde vis hangen. Na onze lunch zijn we naar de Artico Ice Bar gegaan. Heel leuk en ijzig. We moesten een poncho aan voor de kou en toen de vriescel in. Alles was er van ijs, de banken, bar en de tafels. Daarna terug richting de Noordkaap naar Skarsvåg, het noordelijkste vissershaventje ter wereld. Hier een wandeling gemaakt naar de “Kirkeporten”, een boogvormige rotsformatie met uitzicht op de Noordkaap. Het was een hele klim naar boven en weer naar beneden. Bij elkaar zo’n 1½ uur. Toen terug naar ons hotel om ons op te knappen voor het diner in het andere hotel. Hierna zijn we naar de Noordkaap gereden om de middernachtzon te zien. De Noordkaap is Europa’s meest noordelijke punt. De afstand van de Noordkaap naar 020 is hemelsbreed 2340 km en ligt in de subarctische klimaatzone. Jammer was dat er veel wind stond, het heel erg mistig en koud was +/- 6 graden. Wel hebben we een film gezien over het leven op de Noordkaap en hier de DVD van gekocht. De entree kaarten zijn 48 uur geldig dus morgen hebben we nog een kans.

• 01 Juli 2010 - 08:21

Rene:

zijn weer prachtige foto's :D

• 01 Juli 2010 - 13:18

Mike :

30 juni 153)>-- die foto
    hmm, Mam griezelige foto hoor je alleen nog de drietand en een staartje.

• 01 Juli 2010 - 18:12

Annelies:

Hellup
    hebbie nog een extra fleecevest. Was verdomde koud in die lange lange tunnel.

Mike, (30 juni 153) weet je zeker dat de drietand en een staartje nog nodig zijn voor die foto??:)